Model Dostępnej Szkoły
Celem wdrożenia Modelu Dostępnej Szkoły (MDS) jest poprawa dostępności szkół podstawowych poprzez eliminowanie barier w różnych obszarach:
- architektonicznym,
- technicznym,
- edukacyjno-społecznym,
- związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.
Model zakłada stopniowe osiąganie przez szkoły zdefiniowanych poziomów dojrzałości.
Przeszliśmy wszystkie etapy i zostaliśmy zakwalifikowani do udziału w projekcie.
Do projektu aplikowała Szkoła Podstawowa nr 2, im. Marii Konopnickej w Zespole Szkół Specjalnych w Warcie. Celem aplikacji było zgłoszenie placówki do testowania Modelu Dostępnej Szkoły, projekt jest realizowany na podstawie umowy o powierzenie grantu nr: 217/2022/BZP/DS, projekt o nazwie : „Placówka dostępna dla uczniów z niepełnosprawnościami – Szkoła dla wszystkich" w ramach IV Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”.
Celem projektu, w którym uczestniczymy jest opracowanie i upublicznienie uniwersalnego modelu szkoły spełniającej 60% kryterium dostępności oraz przetestowanie opracowanego i wdrożonego w 60 szkołach w Polsce modelu. W ramach projektu dokonamy dostosowań w zakresach:
- procesów edukacji, opieki, wychowania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- podnoszenia kompetencji zawodowych kadry,
- dostępności architektonicznej, informacyjnej, komunikacyjnej, transportowej,
- doposażenia szkoły,
- realizacji usprawnień organizacyjnych i proceduralnych.