Wczesne wspomaganie rozwoju
Drogi Rodzicu/Opiekunie!
Oto w skrócie przestawimy informacje dotyczące zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka. Mamy nadzieję, że w jasny i czytelny sposób pozyskasz potrzebne informacje.
Zapraszamy do kontaktu z nami!
Co to jest WWRD?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne działania mające na celu pobudzanie i stymulowanie poznawczego, ruchowego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka od chwili wykrycia nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Dla kogo jest WWRD i jak organizowane są zajęcia?
Podstawą do objęcia dziecka zajęciami WWRD jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekających działający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. WWRD prowadzone może być u każdego dziecka, u którego została wykryta niepełnosprawność lub inne zaburzenia rozwojowe.
Przykłady najczęstszych problemów i zaburzeń przez które dzieci mogą mieć potrzebę korzystania z zajęć WWRD:
- uszkodzenia wzroku i słuchu,
- znaczne zaburzenia koordynacji ruchowej,
- niepełnosprawność umysłowa,
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- opóźnienie rozwoju mowy,
- nieprawidłowości rozwoju ruchowego,
- ogólne spowolnienie rozwoju.
Zajęć w ramach Wczesnego Wspomagania mogą wynosić od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości i indywidualnych potrzeb dziecka. Zajęcia są bezpłatne.
Zespół Wczesnego Wspomagania
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające odpowiednie przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, tj.:
- pedagog:
- psycholog;
- logopeda;
- lub inne osoby, jeśli tylko to wskazane (terapeuta SI, terapeuta INPP).
Zadania zespołu Wczesnego Wspomagania.
- ustalenie na podstawie Opinii, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz wsparcia jego rodziny,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
- ocenianie postępów, trudności w funkcjonowaniu dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.